Jak filantropia buduje pozytywny wizerunek

personal branding

Przedsiębiorcy wpisują działania filantropijne w swoją strategię z różnych powodów. Dla jednych ważne jest budowanie zaufania społecznego, innym zależy na kształtowaniu dobrych relacji z otoczeniem czy nawiązywaniu nowych kontaktów. Liderzy biznesu realizując działania społeczne nie tylko odpowiadają na coraz większe oczekiwania otoczenia, ale jednocześnie odnoszą wymierne korzyści, budują swój sukces i silną pozycję na rynku.
Mark Zuckerberg, jeden z najbogatszych ludzi na świecie, wspólnie z żoną Priscillą Chan ogłosili, że przekażą 99 proc. swoich udziałów w Facebooku na rzecz Chan Zuckerberg Initiative – nowej fundacji, którą wspólnie tworzą. Wszystko po to, by „zwiększyć ludzki potencjał i promować wśród przyszłych pokoleń równość wszystkich dzieci” – Chan i Zuckerberg napisali w liście do nowo narodzonej córki, której dedykowali ten szczodry gest. Światowi filantropi co roku przekazują na cele charytatywne setki miliardów dolarów. Podobne działania możemy zaobserwować na polskim rynku.

Dominika Kulczyk i jej brat Sebastian Kulczyk w maju 2017 roku przekazali sto milionów złotych - rekordową kwotę - na pomoc potrzebującym. O tym geście Dominika poinformowała podczas gali 25-lecia Polskiej Rady Biznesu, jednocześnie apelując do zamożnych Polaków o dzielenie się swoim majątkiem z potrzebującymi:
"Już dzisiaj rozpocznijmy szlachetną rywalizację, która zmierzy się z biedą, głodem, wykluczeniem i bezdomnością w Polsce. Wierzę, że ten apel nie pozostanie bez odzewu" – namawiała milionerka. Dominika i jej brat Sebastian kontynuują działalność filantropijną ojca. Jan Kulczyk przekazał na cele charytatywne w sumie blisko 500 milionów złotych. Kulczyk Foundation w opisie swojej działalności wskazuje, że wykorzystuje najlepszą możliwą wiedzę o zarządzaniu i inwestycjach społecznych do inicjowania realnych zmian społecznych poprzez tworzenie standardów efektywnego działania. Celem fundacji jest budowanie trwałych mechanizmów zmieniających otoczenie, ale i angażujących społeczności lokalne. Projekty Kulczyk Foundation to m.in. program wsparcia systemy żywienia dzieci w Polsce „Żółty Talerz”, telewizyjny cykl edukacyjny „Efekt Domina”. "Działamy tak, by poruszona przez nas pierwsza kostka domina poruszyła kolejne. Na co dzień doskonalimy procedury dobrego biznesu. W sferze działań społecznych właśnie one mogą stać się podstawą tworzenia skutecznych strategii pro publico bono. Tak rozumiemy prawdziwe znaczenie odpowiedzialnego biznesu" – wyjaśnia Dominika Kulczyk, Prezes Kulczyk Foundation i Przewodnicząca Rady Nadzorczej Kulczyk Investments.
Przy pracy nad serialem dokumentalnym „Efekt Domina” Dominika Kulczyk spotykała dzieci, które bardzo cierpią przez niesprawiedliwość i biedę, ale mimo to mają w sobie siłę, by walczyć o szczęście. Tymi niezwykłymi historiami z całego świata podzieliła się w książce o tym samym tytule. Najgorsza jest... obojętność – tak, właśnie do dorosłych, zwraca się w książce Dominika Kulczyk. – Kolor skóry, język, czy obyczaje są jedynie „ubraniem”. W środku wszyscy jesteśmy bardzo podobni. Tak samo marzymy, tak samo się boimy, tak samo tęsknimy za mamą i tatą, tak samo kochamy babcię czy dziadka. Tak samo chcemy żyć w szczęśliwym i bezpiecznym świecie. I, co najważniejsze, tak samo potrafimy okazywać innym serce – tłumaczy szefowa Kulczyk Foundation. "Ja już dawno postanowiłam, że będę pomagała innym. Tak wychowali mnie moi rodzice. To, że najważniejszy jest człowiek pokazał mi mój Tata, którego już niestety z nami nie ma. To właśnie dzięki temu, czego mnie nauczył, założyłam Kulczyk Foundation. Fundację, która pomaga bardzo wielu dzieciom i dorosłym" - mówi Dominika Kulczyk, autorka książki Efekt Domina.
Kulczyk Foundation, międzynarodowa organizacja kierowana przez autorkę oraz wydawca książki zysk ze sprzedaży przekazali na rzecz małych podopiecznych Fundacji Przyjaciółka. Chodziło m.in. o wyporządzenie świetlic środowiskowych, dzięki którym dzieci w bardzo trudnej sytuacji mają szansę przetrwać najtrudniejszy czas i rozpocząć drogę ku lepszemu życiu.

"Działalność charytatywna - zdaniem M. Portera i M. Kramera - coraz wyraźniej staje się formą public relations lub reklamy, służąc tworzeniu wizerunku firmy lub marki. Czy działalność dobroczynna przedsiębiorstwa to element sumienia zarządzających nim, czy też ważny element jego strategii? Trzeba jednak przyznać, że cele społeczne i ekonomiczne przedsiębiorstwa nie są rozdzielne, lecz wzajemnie ze sobą powiązane i integralne. Jak podaje Fundacja dla Polski angażując się w działania pro bono możemy m.in.:
- Wzmacniać poczucie odpowiedzialności pracowników - zaangażowanie pracowników pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całej firmy. Zmotywowani pracownicy są bardziej skuteczni, związani z misją firmy, co przekłada się na jakość realizowanych zadań.
- Budujować pozytywny wizerunek - reputacja firmy w obecnych czasach jest czymś nie do przecenienia. To właśnie pozytywny wizerunek ma ogromny wpływ na pozycję firmy na rynku, co przekłada się na wyniki finansowe.
- Podnosić kompetencje swoich pracowników i odpowiednio dobierać zadania - odpowiedni dobór kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku do umiejętności pracowników pozwala nie tylko na jego dalszy rozwój, ale przede wszystkim wpływa na skuteczną realizację strategii firmy. Wykorzystanie różnych narzędzi pomaga w rozpoznaniu kompetencji pracowników i ich odpowiednim dopasowaniu do zadań.
- Korzystać z ulg podatkowych - firmy zakładając np. fundacje korporacyjne i przekazując darowizny na rzecz organizacji społecznych mają prawo do odliczeń od podstawy opodatkowania do 10% dochodu.

/fot. Epoka/

Napisz do mnie

Jak mogę Ci pomóc? Co możemy razem zrobić? Czekam na list od Ciebie

all right reserved Katarzyna Domańska 2017
Polityka prywatności    Polityka transparentności